Бог
1. Цэлае тысячагоддзе Беларусь з’яўляецца хрысціянскай краінай, часткай еўрапейскай
хрысціянскай цывілізацыі. Біблія ўжо дзве тысячы гадоў выступае для нас мерай
таго, што такое ісціна, дабро, прыгажосць і справядлівасць. Гісторыя ведала
шмат прыкладаў паўстання супраць таго, што ёсць ісціна, дабро, прыгажосць і
справядлівасць па-хрысціянску. Многія спрабавалі даць сваю меру і тлумачэнне
гэтым каштоўнасцям, многія спрабавалі палепшыць і ўдасканаліць тое, што
прапаноўваецца ў Бібліі, але ўсе гэтыя спробы прыводзілі або да паўтору
біблейскіх запаведзяў і прынцыпаў, або да пагаршэння іх і да памылак. Бог даў
чалавеку свабоду волі, свабоду спазнання дабра і зла. Карыстаючыся гэтай воляй
спазнання дабра і зла, мы прыходзім да высновы, што ўяўленні пра дабро і зло
трэба не змяняць, але спазнаваць і разумець.
2. Многія народы, і беларусы ў іх ліку, адмаўляліся ад хрысціянства
на карысць атэізму. Заўсёды гэтая адмова суправаджалася стратай ў праўдзе,
дабры, прыгажосці і справядлівасці. Усе народы і кожны чалавек асобна свабодныя
абіраць і веру сваю, і шлях свой. Наш выбар – дэмакратычны і хрысціянскі. У
свеце квітнеюць тыя краіны і народы, што не ўхіляюцца ад хрысціянскага шляху. Свой
шлях мы выбіраем самі, але правільнасць яго звяраем па Божых Запаветах, так як
умеем – па-хрысціянску, як паступалі беларусы, якіх мы шануем, любім і
паважаем.
Чалавек
3. Разуменне аднога чалавека абмяжоўвае магчымасць дзеяння для іншага.
Усякае чалавечае разуменне недасканалае, таму ніхто не можа навязваць свае
погляды іншаму. Правы і свабоды кожнага чалавека на ўладкаванне свайго ўласнага
жыцця абмяжоўваюць нашы магчымасці па ўладкаванні Беларусі. Гэта адзінае
абмежаванне мы лічым праўдзівым і справядлівым. Тое, што гэта абмежаванне
адзінае, але непарушнае, мы лічым дабром.
4. Хрысціянская дэмакратыя засноўваецца на ідэі персаналізму, які прызнае
асобу першаснай творчай рэчаіснасцю і вышэйшай духоўнай каштоўнасцю.
5. Чалавек мае індывідуалістычную, сацыяльную і духоўную
прыроду. Хрысціянская дэмакратыя разглядае чалавека як асобу, якая спалучае
гэтыя тры аспекты чалавечай прыроды. Усялякая аднабаковасць і спроба
абсалютызаваць адзін аспект чалавечай прыроды за кошт іншых вядзе да памылковых
рашэнняў і негатыўных наступстваў. Чалавек не з’яўляецца поўнасцю аўтаномным і
ізаляваваным, таксама як і не з’яўляецца механічным складнікам калектыву,
другасным у параўнанні з калектывам. Хрысціянская дэмакратыя ўяўляе чалавека як
асобу, надзеленую годнасцю, з індывідуалістычнымі памкненнямі, якая рэалізуе
сябе ў зносінах і супрацоўніцтве з іншымі людзьмі і мае патрэбу ў духоўным
быцці, як неад’емнай сутнасці чалавечага жыцця.
Бацькаўшчына
6. Чалавек вольны жыць паводле свайго разумення так, як лічыць слушным, імкнучыся
да праўды, дабра, прыгажосці і справядлівасці. Хрысціянскія народы Еўропы
абіраюць розныя варыянты ўладкавання сваіх краін. Як кожны чалавек вольны
ўладкоўваць свой дом, так і кожны народ вольны ўладкоўваць сваю краіну. Мы
народжаныя ў Беларусі, гэта нашая краіна, і ніхто акрамя нас не ўладкуе яе так,
як нам трэба. Беларусь – гэта наша свабода, свабода жыць і дзейнічаць згодна з
нашым разуменнем праўды, дабра, прыгажосці і справядлівасці. Справядліва, што
толькі мы самі свабодныя ўладкаваць яе ў дабры і прыгажосці; праўдзіва, што мы
адказныя за адсутнасць у ёй дабра і прыгажосці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий